Ad Code

Responsive Advertisement

(Δια)σπορά κλώνου;



Είναι από τις ελάχιστες αν όχι η μοναδική περίπτωση ιστοσελίδας που κατάφερε να κάνει τόσο ντόρο γύρω από το όνομά της, προτού καν εκπέμψει στον Ιστό.
Χωρίς να έχει δώσει την παραμικρή ιδέα στους χρήστες για το πώς ακριβώς θα είναι. Ο λόγος για την diaspora, το καινούργιο site κοινωνικής δικτύωσης που φιλοδοξεί, ούτε λίγο-ούτε πολύ, να κατατροπώσει το facebook.
Διαβάστε περισσότερα
Η ιστορία ξεκινά λίγους μήνες πριν, με το περίφημο «Quit facebook day», που κορυφώθηκε στις 31 Μαΐου. Τη συγκεκριμένη μέρα είχαν ως τελική προθεσμία όσοι επέλεγαν να διαγράψουν για πάντα τους λογαριασμούς τους από το facebook, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη συνεχή και κατάφωρη καταπάτηση του απορρήτου των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων τους από το site, καθώς και για τη στρυφνή και άρα δύσκολη διαμόρφωση του προσωπικού απορρήτου.
Η παράτολμη ιδέα, να «χτυπήσουν» δηλαδή το facebook με αντίστοιχη υπηρεσία, ανήκει σε τέσσερις προγραμματιστές του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, τους Ντάνιελ Γκρίπι, Μάξουελ Σάλζμπεργκ, Ράφαελ Σόφερ και Ιλία Ζιτομίρσκι, που περιγράφουν την diaspora ως «κοινωνικό δίκτυο ανοιχτού κώδικα, ευαισθητοποιημένο στην ιδιωτικότητα, προσωπικά ελεγχόμενο και για όλες τις χρήσεις». Μάλιστα, στις 15 Σεπτεμβρίου οι οραματιστές του diaspora project παρουσίασαν τον κώδικα της υπηρεσίας για όσους προγραμματιστές πιθανώς θέλουν να ρίξουν μια ματιά και -γιατί όχι- να συμμετάσχουν στο εγχείρημα. Αλλωστε, όπως αναφέρουν και στην επίσημη ιστοσελίδα τους (Joindiaspora.com), το καινούργιο site θα «είναι ανοιχτό σε οποιονδήποτε έχει τις τεχνικές γνώσεις και μοιράζεται το όραμά μας για ένα κοινωνικό δίκτυο που δίνει έλεγχο στους χρήστες».
Και μέχρι εδώ όλα καλά. Διότι στη συνέχεια θα διαπιστώσετε πως μάλλον κάτι είναι σάπιο στο βασίλειο της Δανιμαρκίας, ή καλύτερα, κάπου το όραμα άρχισε να γίνεται «καθρέφτης» αυτού που οι 4 φοιτητές θέλησαν να κατακεραυνώσουν. Και πρώτα τα προφανή: ρίχνοντας μια ματιά στη φωτογραφία, θα διαπιστώσετε πως κάτι σας θυμίζει. Ετσι δεν είναι; Μοιάζει υπερβολικά πολύ με το στήσιμο του facebook. Δηλαδή, η υπηρεσία, που αναμένεται να είναι διαθέσιμη για το κοινό (αν όλα πάνε καλά) μέσα στον Οκτώβριο, θα είναι οπτικά τουλάχιστον κλώνος του facebook.
Και τώρα τα ακόμα πιο παράξενα: ένας εκ των χρηματοδοτών του όλου εγχειρήματος (σ.σ.: τα χρήματα για το «στήσιμο» του diaspora -περίπου 200.000 δολάρια- συγκεντρώθηκαν από τον γνωστό ιστότοπο για δωρεές Kickstarter ) είναι ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ αυτοπροσώπως, ο ιδρυτής του facebook! Καταλαβαίνετε πως στο άκουσμα αυτής της είδησης και ο πιο καλοπροαίρετος θα σκεφτεί πως «κάποιο λάκκο έχει η φάβα». Μπορεί βέβαια κάποιοι αγνοί χρήστες να υποθέσουν πως ο Ζούκερμπεργκ θέλει να δείξει ανωτερότητα. Κάποιοι πιο πονηροί να σκεφτούν πως έτσι θέλει να έχει από κοντά τους δημιουργούς του site επειδή «ποτέ δεν ξέρεις». Μπορεί ακόμα οι δύο πλευρές να συνεργάζονται, όπως άφησε να εννοηθεί σε δημοσίευμά του το BBC, και όλα να είναι ένα καλοστημένο κόλπο.
Οπως και να έχει, για την ώρα όλα είναι εικασίες και το μέλλον θα δείξει. Κατά τους δημιουργούς του diaspora, ο νέος ιστότοπος θα είναι συλλογικός, με τους χρήστες να μπορούν να επεμβαίνουν στη δομή της ιστοσελίδας. Οι χρήστες δηλαδή του diaspora θα είναι ταυτόχρονα και διαχειριστές, προστατεύοντας οι ίδιοι τα προσωπικά τους δεδομένα, μοιραζόμενοι προσωπικές πληροφορίες μόνο με όσους θέλουν, όταν θέλουν και σε όποιον βαθμό θέλουν. «Ο κάθε χρήστης-μέλος του diaspora θα μπορεί να έχει τον πλήρη έλεγχο των πληροφοριών που δημοσιοποιεί και να διαχωρίζει αυτά που θέλει να ξέρουν οι συνάδελφοί του από εκείνα που συζητάει με την παρέα του», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Μαξ Σάλζμπεργκ, εκ των ιδρυτών της υπηρεσίας. Τώρα, μέσα σε όλα αυτά, πώς ακριβώς κολλάει η εμφάνιση του Ζούκερμπεργκ, θα σας γελάσω...