Στην περιβαλλοντική επίδοση της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, στην ανάπτυξη τεχνολογιών για την υλοποίηση του εννοιολογικού περιεχομένου της «ηλεκτρονικής ναυτιλίας» (e-maritime) και στη διαμόρφωση των αναγκαίων πολιτικών για την ανάπτυξη των ευρωπαϊκών λιμένων, επικεντρώθηκε η πρόσφατη συνεδρίαση του Άτυπου Συμβουλίου Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ (Αμβέρσα, 15-16 Σεπτεμβρίου 2010), όπου η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε από τον Γενικό Γραμματέα Ναυτιλίας και Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, Αθανάσιο Χριστόπουλο, ο οποίος συνοδευόταν από στελέχη της Διεύθυνσης Ναυτιλιακής Πολιτικής και Ανάπτυξης.Διαβάστε περισσότερα
Το προς εξέταση θέμα του Άτυπου Συμβουλίου Υπουργών Μεταφορών ήταν η «Ολοκλήρωση των θαλάσσιων μεταφορών εντός του συστήματος των Πολυτροπικών Μεταφορών και της διαχείρισης της Εφοδιαστικής Αλυσίδας της ΕΕ» (Towards full integration of waterborne transport into the EU transport and Logistics chains).
Ο κ. Χριστόπουλος για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, υποστήριξε ότι η ναυτιλία θα συνδράμει κατά το μέρος που της αναλογεί ενώ τόνισε ότι η Ελλάδα έχει εκφράσει αντιρρήσεις, επί της αρχής, για την υιοθέτηση περιφερειακών λύσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο ούτως ώστε να αποφευχθούν μέτρα που τελικώς θα θέσουν την Ευρωπαϊκή ναυτιλία σε δυσμενέστερη μοίρα.
Η ελληνική θέση εδράζεται στο επιχείρημα ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία δραστηριοποιείται παγκοσμίως και η λειτουργία της δεν μπορεί να ρυθμίζεται από εθνικά ή περιφερειακά όργανα. Νομοθετικά μέτρα που θα έχουν εφαρμογή σε εθνικό ή ευρωπαϊκό επίπεδο δύνανται να πλήξουν καίρια όχι μόνο την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας έναντι άλλων μέσων μεταφοράς στο εσωτερικό της ΕΕ αλλά πολύ περισσότερο την ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού στόλου που δραστηριοποιείται σε ένα, έντονα, ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον.
Αναφερόμενος, δε, στην εφαρμογή καινοτόμων τεχνολογικών λύσεων στον τομέα των θαλασσίων μεταφορών, τόνισε ότι σε επίπεδο ΕΕ η κοινότητα χρηστών της εμπορικής ναυτιλίας κατέχει σε συνάρτηση με τη θαλάσσια παρακολούθηση το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, δεδομένης της ύπαρξης του κοινοτικού κεκτημένου και της ύπαρξης συγκεκριμένων μηχανισμών και προγραμμάτων εφαρμογής (AIS, LRIT, SafeSeaNet, THETIS, CleanSeaNet κ.α.) καθώς και αντίστοιχων κοινοτικών χρηματοδοτήσεων, υπογραμμίζοντας τον πρωταρχικό ρόλο της EMSA και της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών της Ευρ. Επιτροπής (DG MOVE) .
Τέλος, με ιδιαίτερη έμφαση, αναφέρθηκε στο ζήτημα της δημιουργίας ενός ομοιόμορφου καθεστώτος ευθύνης και αποζημίωσης σε επίπεδο ΕΕ υπογραμμίζοντας τις επιφυλάξεις της χώρας μας. Στο πλαίσιο αυτό τόνισε ότι η υιοθετηθείσα Δ.Σ. UNCITRAL (Rotterdam Rules), την οποία έχει υπογράψει η χώρα μας με την επιφύλαξη της μετέπειτα κύρωσης της, αποτελεί το κατάλληλο διεθνές νομικό όργανο, το οποίο δύναται να καλύψει επαρκώς τις πολυτροπικές μεταφορές και στο εσωτερικό της ΕΕ με βάση την ύπαρξη ενιαίου καθεστώτος αστικής ευθύνης σε παγκόσμιο επίπεδο.
Social Plugin