Αν ο ξένος τους κατέστρεφε το σπίτι,ζητούσε δικαιώματα επί της ιδιοκτησίας και βιαιοπραγούσε εναντίον των ιδιοκτητών,…πως ακριβώς θα έπρατταν οι αρχαίοι ημών;; Θα συνέχιζε να ισχύει η φιλοξενία;; ΣΧΟΛΙΟ ΑΠΟ ΣΕΛΕΥΚΟ: ΞΕΝΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΛΛΗΝ ΑΠΟ ΑΛΛΗ ΠΟΛΗ. ΟΙ ΑΛΛΟΕΘΝΕΙΣ ΛΕΓΟΝΤΕ ΑΛΛΟΔΑΠΟΙ, ΑΠ' ΤΟ ΑΛΛΗ ΔΑ (ΓΗ) ΠΟΥΣ (ΠΟΔΙ) ΑΥΤΟΣ ΔΗΛΑΔΗ ΠΟΥ ΤΟ ΠΟΔΙ ΤΟΥ ΠΑΤΑΕΙ ΣΕ ΑΛΛΗ ΓΗ. ΑΠΟ ΚΕΙ ΒΓΑΙΝΕΙ ΚΑΙ Η ΛΕΞΗ ΠΟΤΑΠΟΣ Ο ΞΕΝΙΟΣ ΖΕΥΣ ΚΑΙ Η ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ ΔΕΝ ΙΣΧΥΟΥΝ ΓΙ΄ΑΥΤΟΥΣ. ΟΥΤΕ ΝΑ ΠΛΗΣΙΑΣΟΥΝ ΤΑ ΣΠΙΤΙΑ ΤΟΥΣ ΔΕΝ ΑΦΗΝΑΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟΥΣ ΒΑΡΒΑΡΟΥΣ, ΔΙΟΤΙ ΕΤΡΩΓΑΝ ΤΑ ΜΩΡΑ ΤΟΥΣ. ΠΟΣΟ ΜΑΛΛΟΝ ΑΝ ΕΠΡΟΚΕΙΤΟ ΓΙΑ ΛΑΘΡΟΕΠΟΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΟΛΟΓΗΜΕΝΟΥΣ ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ ΠΟΥ ΑΠΕΡΓΑΖΟΝΤΕ ΥΠΟΥΛΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΠΑΤΡΙΔΟΣ. ΟΙ ΠΟΝΟΨΥΧΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ ΔΥΝΑΣΤΕΣ ΜΑΣ ΔΕΝ ΦΤΑΝΕΙ ΠΟΥ ΑΠΕΡΓΑΖΟΝΤΕ ΤΗΝ ΕΞΑΦΑΝΗΣΗ ΜΑΣ ΥΠΟΥΛΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΧΘΟΝΙΑ. ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΟΝΟΜΑΖΟΝΤΑΣ ΞΕΝΙΟΣ ΖΕΥΣ ΤΗΝ ΔΗΘΕΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΤΟΥ "ΜΑΖΕΜΑΤΟΣ" ΤΩΝ ΔΙΠΟΔΩΝ ΚΤΗΝΩΝ. ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΛΑΘΡΟΕΠΟΙΚΟΙ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΞΟΝΤΩΘΟΥΝ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΕΡΠΕΤΙΚΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ, ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟ ΠΡΑΚΤΟΡΑ ΠΑΠΟΥΛΙΑ (ΚΑΟΥΤΣΚΙ) ΜΕΧΡΙ ΤΟΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΡΟΥΦΙΑΝΟ ΕΠΙΤΡΟΠΟ ΕΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΝΤΗΛΑΝΑΦΤΗ. ΟΙ ΤΡΙΑΚΟΣΙΟΙ ΑΡΣΕΝΙΚΟΘΥΛΙΚΟΙ ΠΟΡΝΟΙ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΦΑΓΟΥΝ ΟΙΚΟΓΕΝΙΑΚΩΣ, ΜΗΔΕΝΟΣ ΝΑΙ ΜΗΔΕΝΟΣ ΕΞΑΙΡΟΥΜΕΝΟΥ.
Κάθε καλεσμένος μπορούσε να φέρει όποιον ήθελε σε γεύμα. Αυτή n συνήθεια γέννησε μάλιστα μια ιδιαίτερη κατηγορία ανθρώπων, στην οποία έδωσαν το περιφρονητικό παρατσούκλι “παράσιτα”. Ο Πλούταρχος έγραψε ένα ολόκληρο κεφάλαιο αφιερωμένο στο πρόβλημα: ως ποιο Βαθμό μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς αυτό το δικαίωμα χωρίς να ξεπεράσει τα όρια της καλής συμπεριφοράς.Στο “Συμπόσιο” ο Πλάτωνας διηγείται ότι ο Αριστόδημος συνάντησε τον Σωκράτη με επίσημο ένδυμα και μαθαίνοντας ότι πηγαίνει στο τραπέζι του Αγάθωνα, αποφάσισε να τον συνοδεύσει αν και δεν ήταν καλεσμένος. Στο δρόμο ο Σωκράτης, απασχολημένος καθώς ήταν με ένα φιλοσοφικό πρόβλημα, Βράδυνε το βήμα του. Ο Αριστόδημος δεν παρατήρησε ότι ο φιλόσοφος έμεινε πίσω και μπήκε μόνος στο σπίτι του Αγάθωνα. Παρ’ όλα αυτά δεν βρέθηκε σε δυσάρεστη θέση: οι θύρες ήταν διάπλατα ανοιχτές, και ένας δούλος τον οδήγησε αμέσως στην τραπεζαρία, όπου ο Αγάθωνας τον υποδέχτηκε με μεγάλη χαρά, λέγοντάς του ότι ήθελε να τον καλέσει προσωπικά, μα δεν μπόρεσε να τον βρει.~Μόλις οι προσκαλεσμένοι έμπαιναν στο σπίτι, οι δούλοι τούς έβγαζαν τα υποδήματα. Θεωρούνταν αταίριαστο να κυκλοφορεί κανείς μέσα στο σπίτι με τα πέδιλα με τα οποία βάδιζε στο δρόμο. Πριν καθίσουν οι καλεσμένοι στο τραπέζι, τους έπλεναν και τους αρωμάτιζαν τα πόδια.Μα ούτε κι ύστερα απ’ αυτή τη διαδικασία ήταν ωραίο να ρίχνεται κανείς στο φαγητό. Προηγούμενα οι καλεσμένοι περιφέρονταν στα δωμάτια, θαύμαζαν τα έπιπλα και τα αντικείμενα διακόσμησης και επαινούσαν την καλαισθησία του νοικοκύρη. Οι Έλληνες έδιναν μεγάλη σημασία στους καλούς τρόπους. Αυτό ζητούσε n εθιμοτυπία. Η συνήθεια να τρωει κανείς ξαπλωμένος, αν και άγνωστη στην ομηρική εποχή, ήταν παρ’ όλα αυτά πολύ παλιά, όπως αποδεικνύεται από τα ζωγραφισμένα αγγεία του 7ου αιώνα.Σε κάθε κρεβάτι κάθονταν δυο άνθρωποι. Ξαπλώνονταν ακουμπώντας με τον αριστερό αγκώνα σε μαξιλάρι, έτσι που το στήθος τους ήταν μισοσηκωμένο. Αφού καθόταν όλος ο κόσμος, οι υπηρέτες έχυναν νερό στους καλεσμένους τους για να πλύνουν τα χέρια τους. έπειτα έφερναν κάτι τραπεζάκια χαμηλά, πάνω στα οποία ήταν έγκαιρα τακτοποιημένα τα φαγητά. ‘Έφερναν τόσα τραπεζάκια όσα κρεβάτια ήταν στην αίθουσα, δηλαδή σε κάθε τραπεζάκι έτρωγαν δύο άνθρωποι. Οι Έλληνες δεν χρησιμοποιούσαν πιρούνια και μαχαίρια. Κουτάλια είχαν, αλλά προτιμούσαν να τα αντικαθιστούν με μια κόρα ψωμί. Το φαγητό το έπιαναν με τα χέρια. Τις μερίδες τις σέρβιραν ψιλοκομμένες για να πιάνονται εύκολα.
http://filonoi.gr/ksenios-zeys-o-orismos-ths-filoksenias/
xemandrios1
....Οι διαχειριστές του katohika.gr διατηρούν το δικαίωμα τροποποίησης ή διαγραφής σχολίων που περιέχουν υβριστικούς – προσβλητικούς χαρακτηρισμούς.
Απαγορεύεται η δημοσίευση συκοφαντικών ή υβριστικών σχολίων.Σε περίπτωση εντοπισμού τέτοιων μηνυμάτων θα ακολουθεί διαγραφή
Social Plugin