Διάλυση για διαφημίσεις
Κάποτε, κυκλοφόρησε μία ιστορία, για ένα πρόστιμο που έφαγε το κανάλι του εθνικού μας πετρελαιά επειδή έβαζε πολλές διαφημίσεις. Όσοι παρακολουθούσαμε τηλεόραση, και ιδίως ταινίες το 2000, θυμόμαστε καλά πως ξεκίναγες να βλέπεις μία ταινία στο κανάλι του Βαρδινογιάννη το βραδάκι της Πέμπτης, και μετά από σαρανταεπτά διαλείμματα για διαφημίσεις και τρία δελτία ειδήσεων, τελείωνε η ταινία Παρασκευή πρωί.
Περασμένα ξεχασμένα.
Σήμερα μπορούμε όλοι να απολαύσουμε την αγαπημένη μας σειρά, και μέσα στην πλοκή της (καλά, λέμε και καμιά χαζομάρα!) έμμεσες διαφημίσεις για κορν φλέικς, απορρυπαντικά, γάλα, γιαούρτι, σοκολάτες, ρούχα και ότι καλό θα θελήσουμε αύριο να πάμε να αγοράσουμε.
Για το Χόλιγουντ δεν το συζητάμε. Το έχει εξελίξει εδώ και χρόνια το σπορ.
Από την προσπάθεια για κατάργηση, ή τουλάχιστον τιμωρία σε πρώτη φάση, της χρήσης μετρητών στις καθημερινές σου αγορές με αντικατάσταση από το πλαστικό ή “κινητό” χρήμα, μέχρι την κατάργηση κάθε περιορισμού της εμφάνισης διαφημιστικών μηνυμάτων της ντροπολογίας για τα ΜΜΕ και τους εκδότες, με τα έμμεσα να δημιουργούν ακόμα και το ίδιο το τηλεοπτικό προϊόν.
Όποιος δεν έχει δει την πολύ επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά του Σκάι που διαδραματίζεται μέσα σε ένα μίνι μάρκετ, έχει χάσει το απαύγασμα της τέχνης.
Ποτέ δεν πίστευα πως μια φρυγανιά θα μπορούσε να έχει τόσο ταλέντο. Μάλλον το ανακάλυψε κλείνοντας πριν δύο χρόνια μεταφέροντας μερικά εργοστάσιά της στα Σκόπια.
Και να σκεφτεί κανείς πως ο συμπρωταγωνιστής της φρυγανιάς πήγε και σπούδασε σκηνοθεσία στο Αμέρικα. Αρκούσε και ένα εξάμηνο στη σχολή του Μαλέλη, κουλ Αλέξη.
Ήδη το Μέγκα είναι σε συζητήσεις με γνωστό σαμπουάν για να αναλάβει την παρουσίαση του νέου του τάλεντ σόου, παρόλο που από το προηγούμενο δεν έμειναν ικανοποιημένοι.
Η καθημερινότητα και ο περιορισμένος χρόνος που αφιέρωνε ο μέσος καταναλωτής για να εκτελέσει τις καταναλωτικές του υποχρεώσεις, σήμερα γίνονται ένα και το αυτό.
Η καθημερινότητα μεταβάλλεται στο σύνολό της σε μια αέναη αναζήτηση προϊόντων και μια συνεχή έρευνα αγοράς.
Διαφημίσεις σε κάθε σελίδα του διαδικτύου. Κι άλλες διαφημίσεις σε κάθε εφαρμογή του κινητού τηλεφώνου. Ακόμα περισσότερες διαφημίσεις στην τηλεόραση, πριν, μετά και κατά τη διάρκεια του όποιου προγράμματος.
Οι διαφημιστικές πινακίδες που κατάκλυζαν μέχρι εχτές κάθε σου κίνηση, με ιδιωτικά και δημόσια μέσα μεταφοράς, έχουν αντικατασταθεί με υπερπολλαπλάσια επιτυχία, από τις διαφημίσεις της ενεργής δυνατότητας άμεσης αγοράς.
Στη χώρα μας, ο τρόπος με τον οποίο προωθείται και εκμεταλλεύεται το μεγαλύτερο τεχνολογικό επίτευγμα της εποχής μας, μαρτυρά πολλά για τα σχέδια που οι νταβατζήδες του συστήματος πασχίζουν να επιβάλλουν.
Από τον Τάσο και την Γκόλφω που ζωντανεύουν τον βουκολικό έρωτα επάνω στην εφαρμογή της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας, μέχρι τους κρητικούς που πίνουν ρακιές και κλείνουν αεροπορικά εισιτήρια μέσω διαδικτύου, η προώθηση της χρήσης του ίντερνετ χρησιμοποιείται από το σύστημα για να βρει τον καταναλωτή.
Και όχι για να το χρησιμοποιήσει ο καταναλωτής για να εντοπίσει το ιδανικό προϊόν. (Ακόμα και αν υποθέσουμε πως η επέλαση των άμεσων πωλήσεων ενεργούν για το καλό της ελεύθερης αγοράς. Ακόμα κι αν συμφωνούσαμε πως είμαστε υπέρ της.)
Σε ολόκληρο το φάσμα της δημόσιας σφαίρας, επιχειρείται να γίνει η αγορά, ο εγγυητής της ομαλότητας και της συμβίωσης.
Καθιερώνοντας μία συνεχή και καθημερινή καταδίωξη με στόχο την εξασφάλιση των βασικών για την επιβίωση, με την παράλληλη καθιέρωση της καταστολής ως μέσω συμβίωσης.
Το σύστημα, προς την πλήρη αποσάθρωσή και αποσύνθεσή του, προτάσσει τον ακόμα πιο επιθετικό ολοκληρωτισμό του. Εμείς επιβεβαιώνουμε πως αυτή η συνταγή αρκεί.
“Η κοκα κόλα είναι φόλα, κι εμείς σκυλιά σε τροχοφόρα, στην εθνική, στην κατηφόρα, μετωπική θανατηφόρα”.
Τα λόγια του ποιητή δεν έπαψαν ποτέ να είναι επίκαιρα.
Το πρόβλημα είναι πως ξεχάσαμε εμείς πως να είμαστε επίκαιροι.
Είμαστε πλέον παντός καιρού, πανηγυριού και απάτης, διαφήμιση μίας ζωής, παραπομπές γεμάτης.
Social Plugin